http://www.beszed.hu

Légzés és légzőgyakorlatok

2008. 03. 29. 00:00
Cimkék: légzés, beszédtechnika,
A cikk értéke:

A beszéd mechanizmusának első számú mozgatója a helyes légzés.

A beszédlégzés a tüdő másodlagos funkciója,elsődlegesen az életben maradáshoz szükséges oxigénszükségletet kell biztosítania, vagyis élettani légzést végez. Ilyenkor csak orron át veszünk levegőt, a be-és kilégzés időtartama közel azonos, a beáramló levegőmennyiség átlagos, kilégzéskor némák maradunk.

Beszédlégzés során orron és szájon egyszerre veszünk levegőt, a beszédhez szükséges gyorsan beáramló, nagy mennyiségű levegő bejutását elősegítve. Kilégzésünkkel adjuk a hangokat,a kilégzés tehát hangos. A beáramló levegő több, a beáramlás ideje rövidebb, a kilégzés hossza kb. ötszöröse az élettani légzésének, vagyis légzésünk ritmusát akaratlagosan tudjuk változtatni, melyre csak az ember képes.

Az a légzésfajta, ami az optimális levegőbeáramlást hatékonyan, gyorsan és automatikusan képes produkálni: a rekeszlégzés. Ilyenkor a hasfal és a derekunkat körbeölelő izom emelkedése a kezdeti szakasza a légvételnek, majd a bordakosár is tágul, a mellkas is emelkedik. Kilégzésnél a rekeszizom indít, amikor a mellkas még tágul a hasfal már visszafelé mozdul, akár egy hullámzás.A rekeszizom megfeszülése és a bordakosár tágulása ad elegendő helyet a levegőnek.

A beszédoktatásban többféle irányzatot látunk a rekeszlégzés és a levegő adagolásának technikájára, a "nagy támasz" technikájától a flexibilis légzésig.

A körültekintő beszédpedagógus egyénileg méri fel az adott kliens légzését, tüdejének kapacitását, esetleges légzéssel összefüggő jelen, vagy volt betegségeit, pszichés állapotát, majd ezek tudatában állítja be és automatizálja a legjobb, az adott személy egészségének és hangjának leginkább megfelelő beszédlégzést. A beszédlégzés általánosan egy pihentető, laza belégző szakaszból és egy energikus kiáramlásból áll, mellyel a hangot képezzük.

PÉLDÁK LÉGZŐGYAKORLATOKRA

1.
Laza alapállásban fújd kik teljesen a levegőt, képzeld azt, hogy nem maradt benned semennyi. Ezután engedd el magad, lazíts az izmaidon és kissé nyisd meg a szád. Orron-szájon át engedd be a levegőt, anélkül, hogy be kellene szívni, csak engedd, hogy megtelljen a tüdőd. Ha jól dolgozol, nincs légszomj-érzésed, hanem érzed, hogy egy széles csövön akadály nélkül, lazán beáramlik a tüdődbe a levegő és megtelíti azt.

2.
Utánozd, hogy liheg nyáron a kutya, idézd fel, milyen mozgású a rekeszizma. Utánozd, de ne sokáig, nehogy elszédülj. Próbáld a légzés ritmusát megváltoztatni, a belégzés gyors maradjon, a kilégzés hosszabb. Később adj hangot is hozzá.

3.
Fújj fel néhány lufit. Minden fújás után nyisd ki a szád és orrod egyszerre és engedd be a levegőt. Érezd meg, hogy a levegővételhez nem kell energia, csak engedni kell, hogy beáramoljon a testedbe. A lufi fújása viszont energikus és folyamatos fújás kell, hogy legyen.

4.
Találj ki egy "m", vagy "n" hangzóval indított szótagot, (pl.me-ne-ma-na ).Mondogasd úgy, hogy minden szótag között ellazítod magad és beengedsz annyi levegőt, amennyi ehhez a kis szótaghoz elegendő. Így minden szótag után levegőt pótolsz anélkül, hogy beszívnád. A szótag kimondásakor jól érzékelhető a rekeszizom mozgása.

5.
Képzeld el, hogy a súlytalanság állapotában vagy, repülsz. Mozogj a térben, mint egy lassított felvételen, bármit csinálhatsz, csak mozgásod folyamatos, lassú és laza legyen. Érezd, hogy fellebegsz, ilyenkor vegyél levegőt, aztán elnehezül a tested, ilyenkor egy halk magánhangzóval fújd ki. Érezd, hogy hangod megnyugtatóan halk és bársonyos.

Forrás:
Illés Györgyi: Beszéd 1.

Eddigi vélemények a cikkről:

nem írt még senki véleményt a cikkről

Kapcsolódó oldal(ak)

 

Kapcsolódó könyv(ek)

Klaus W. Vopel - Gőbel Orsolya -  Mozgás a képzelet szárnyán - Varázsjátékok I.

Mozgás a képzelet szárnyán - Varázsjátékok I.

Klaus W. Vopel - Gőbel Orsolya, L'Harmattan Kiadó, 2007
Illés Györgyi - Beszéd utca 3.

Beszéd utca 3.

Illés Györgyi, Naphegy Kiadó, 2010
Még több...
 
↓ hirdetés ↓
impresszum | adatvédelmi szabályzat | írjon nekünk | partnereink |